søndag 15. januar 2012

Kulturrapport: Brecht-suksess på Det norske

DET GODE MENNESKET: Det norske Teatrets Brecht-oppsetning treffer hundre prosent rent helt til siste tone, skriver Aftenposten. Her Ane Dahl Torp, Sigve Bøe, Tobias Santelmann og Gertrud Jynge.. (Foto: Erik Berg)

Anmelderne elsker Det gode mennesket..

Kanskje det måtte en Ane Dahl Torp til for å minne oss om at sex og økonomi hører sammen hos Brecht, skriver Aftenposten i en overstrømmende positiv anmeldelse av Bertolt Brechts Det gode mennesket frå Sezuan.
Ja, anmeldelsen er ikke bare positiv, men anmelderveteranen Therese Bjørneboe, som ikke alltid er like klar og forbeholdsløs i sine anmeldelser, har kastet alle hemninger på båten og gitt seg helt hen. Og rosen gjelder hele oppsetningen:
— Ikke siden Peter Palitzsch oppsetning av Mor Courage (Ca. 1986) med Liv Ullmann i tittelrollen har Det norske Teatret lykkes bedre med Brecht, skriver Bjørneboe, som mener forestillingen finner sin form i en art magisk realisme som balanserer politikk og poesi, alvor og ironi.
— Barnescenene med Gertrud Jynge og Øivind Berven er mesterlige.. De voksne ansiktene på de små kroppene er som et skrik mot utnyttelse og barnearbeid, med original vri på hva politisk teater kan være.
— Det er fristende å erklære ShenTe/Shui Ta som Ane Dahl Torps beste sceneprestasjoner til dato, skriver Therese Bjørneboe.
— Forkledt som hardkokt fetter setter hun kjønnsperspektiv på dobbeltrollen som gjør den både sexy og rik på nyanser.
Dahl Torp imponerer både verbalt og plastisk, for ikke å si karismatisk, skriver Aftenpostens anmelder, som mener oppsetningen treffer hundre prosent rent til siste tone..
Dagbladets Inger Merete Hobbelstad er mer forbeholden enn sin kollega lenger ned i veien. 
— I teatret er det godt å være i gode hender. Det er vi i tyske Philip Tiedemanns regi. Sammen med sitt team har han satt opp en Brecht som både er klassisk og til vår tid, skriver Hobbelstad, som mener forestillingen er visuelt vellykket og lykkes i å bruke både høyde, bredde og sal godt på den store hovedscenen på Det norske Teatret.
_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar